Áfra János
megnyitóbeszéde a Sesztina Galériában (2013)
Tisztelt Hölgyeim és
Uraim, kedves barátaim!
A galériában most szinte egymást érik a falon az aprólékos, finoman
kidolgozott képek, de ha csak sietősen elsétálunk mellettük, töredékét sem
vesszük észre annak, amit magukban rejtenek. Ugyanis e grafikák mindegyikén
egymásba ágyazódnak a különféle tradíciók szimbólumai, épp ezért hosszabb
elidőzést, a részletekben való elmerülést várnak tőlünk.
A konkrét ünnepeket vagy történeteket
felidéző mintázatok, valamint a klasszikus ábrázolási technikákat finoman
elmozdító mai tárgyi elemek kerülnek egymás mellé. Dobesch Máté egy nagyon
átgondolt, képeit a végletekig megtervező, a térszerkezetek és alakok
összefüggéseit egészében átlátó alkotó, aki kódfejtő játékra hív minket
munkáival: lehetőséget ad a rétegek felismerésére és a saját előismereteink
alapján történő eligazodásra vagy éppen eltévedésre. Talán épp ez a lényeg,
hogy mindnyájan mást és mást veszünk észre és alakítunk történetté magunkban, s
akkor is el tudunk merülni képeiben, ha a művész által elrejtett szimbólumok
többségét fel sem ismerjük.
A Magyar Képzőművészeti Egyetemen végzett
Dobesch Máté egyelőre még rövid, de annál termékenyebb grafikusművészi
életművét mutatja be ez a kiállítás, de bepillantást enged az édesapától
elsajátított fafaragói tevékenységbe is, sőt, még két agyagból formált aktot is
láthatunk a Sesztina Galériában, a hangsúly mégsem a térbeli munkákon van,
inkább a kétdimenziós felületen megjelenített térbeliségen, és a képek teréből
kibomló történeteken.
Egy szobrászattal és grafikával egyszerre
foglalkozó művész esetén joggal merülhet fel a kérdés, hogy vajon miképp
kapcsolódik össze ez a két kifejezési forma. Találhatunk-e valamiféle
hierarchiát, technikai vagy logikai kapcsolatot e tevékenységek között? Hiába
keresünk azonban a térbeli formák létrehozását segítő vázlatokat vagy
szobrászrajzokat, a kiállított művek egyike sem csak az alkotói folyamat
fázisrajza, hanem valamennyiük kész, sőt, többségük zavarba ejtően összetett alkotás.
Sok grafika önmagában is egymást követő
események feltárására hív, Dobesch ugyanis képzőművész létére igazi
történetmesélő, a Képek a régi magyar hónapnevekhez című
sorozatának darabjain ez különösen érezhető. A tizenkét munkán nem egyszerűen
kimerevített pillanatokat ragad meg, hanem a kompozíció jelenébe sűrít teljes
történeteket. Sajátos egészként, ősmintázatként ábrázolja a hónapok neveibe
kódolt jelentéslehetőségeket. Ha van türelmünk megfejteni a mítoszokra,
legendákra és elbeszélésekre való utalásokat, akkor az egyes hónapokhoz kötődő
ünnepek és hagyományok születését idéző szimbólumokra, valamint helyenként
bibliai alakokra és szentek alakjaira ismerhetünk, de még az ilyen ráismerések
nélkül is sok örömet, felfedeznivalót tartogatnak számunkra ezek a munkák –
saját asszociációinkra hallgatva elmerülhetünk egy-egy történelmi ihletésű,
mégis fikcióvá épült képi világban. A grafikák pontos kompozíciója ugyanis
lehetőséget teremt, hogy ösztönösen, mégis egy vizuálisan vezérelt folyamat
mentén alkossuk meg gondolatban a képeken feltűnő alakok lehetséges
történeteit.
Nem mellesleg éppen a hagyományból való
építkezés, a Rembrandthoz hasonló kaliberű grafikusmesterek formakezelésének
tudatos használata, a régi történetek megidézése, a tradíció ápolásához való
kreatív hozzászólás igénye az, ami Dobesch szobrász és grafikus alkotói énjét
egybe fogja, s ez ténylegesen figyelemreméltóvá teszi munkásságát.
Míg a fafaragásokon – pl. az Árgyélus
és Tündérszép Ilona népmeséjének alakjait ábrázoló szobrokon – a kísérletezésnek
kevesebb nyomát érezzük, a grafikák képesek kitörni a hagyomány örökségének
súlya alól. Így a kiállításon a fő hangsúly a végletesen aprólékos
litográfiákra, rézkarcokra és tusrajzokra helyeződik, amelyek pontos
szerkezetisége első pillantásra magával ragad minket, mélyebb értékük azonban
akkor válik hozzáférhetővé, ha türelmesen elmerülünk az addig észrevétlen
részletekben, s felfedezzük a képek jelentését hagyományos keretekből
kimozdító, már-már ironikus hatású motívumokat is.
Például a Böjtelő hava című
képen a hibrid, torz alakok felett egy szódás szifont meglovagoló alak repül el
és az Eifel-torony apró mása is előkerül valahol; a Szent Jakab haván
egy kulcsokat jelzőkészülékként használó repülőtéri leszállás-irányító mutatja
az utat a démoni erőknek; a Szent Mihány hava című munkán
pedig szentünk láncfűrésszel jelenik meg egy intersparos szatyorral menekülő
meztelen nő felett. Azt viszont, hogy a helikopter melyik sokezer éves
történetet újraértő grafika hátterében tűnik föl, már nem árulom el – csak
annyit, hogy a keresgélés közben sok hasonló meglepetés vár még ránk.
A klasszikus műveltség, a korstílusok
formakultúrájának és ikonográfiájának kortárs helyszínekkel és tárgyakkal való
összekapcsolása, sűrített kompozícióban való megjelenítése Dobesch eddigi
életműve meghatározó sajátságának látszik. Kicsit több mint másfél évtizedről
van szó, hiszen a tárlaton találunk egy egészen korai, mégis igen
figyelemreméltó munkát is, a kiindulási pontot innen számolom, a Boszorkányszombat
a Gellért-hegyentől. Goya vizionárius rézkarcainak és Hieronymus Bosch
látomásos világának torz alakjai nem a hónapnevekhez készült képeken idéződnek
fel először, hanem már a kiállítás e legrégebbi művén továbbgondolásra
kerülnek. Ez Dobesch érettségi munkája, amely A gyönyörök kertje című
triptichont nem csak az abnormális figurákkal, hanem a hármas tagolással is
megidézi. A többi képhez hasonlóan ez is hosszabb elemzést érdemelne, most
azonban csak annyit tudunk kiemelni, hogy a mű nem csak kiforrottsága miatt
érdemel külön figyelmet, hanem azért is, mert a jelentésrétegeknek az az
összetettsége érvényesül rajta, amely a későbbi sokszorosított grafikák
általános jellemzőjévé válik.
A térbeli struktúrákhoz, az egyedi
épületszerkezetekhez való vonzódás a spanyolországi Cuencában készült
tusrajzokon és litográfiákon is érezhető. Érzékeny, a lap által felkínál
alapfelületet kihasználó, a legkevesebb vonallal a legtöbbet megmutatni akaró
képek. A zen-buddhizmusban gyökerező japán tusrajzok finom szerkezetét is
megidézik ezek a hajszálvékony kontúrokból építkező, az ürességet a természet
részévé avató művek.
Az üresen hagyott tér, a légköri és
kozmikus űr különösen fontossá válik a Multiverzum című
sorozaton, ahol ismét csak az építészeti kultúra korstílusainak öröksége kerül
feldolgozásra, ám az ismert szerkezeteknek itt egy sokkal szabadabb
újraépítéséről van szó. Különleges, lebegő kőépítmények sorjáznak a képeken, a
maguk abszurditása miatt zseniálisak, s még a címadásban is érződik, hogy
mennyi humor van a komolyan szerkesztett formák mögé kódolva. A Kőejtőernyő, a Kőlégballon, az Űr-Atlantisz és
a Viharbolygó a Földhöz mérten apró, a kép fikciójában mégis
égitestként működő objektumok, amelyekkel akár A kis herceg történeteiben
is találkozhattunk volna.
S végül vessünk egy pillantást a kiállítás
címadó képére, a ledőlés szélére került Elefáncsont-toronyra:
hogyha az ebben a munkában felfedezhető üzenetet ars poeticaként értelmezzük,
úgy tűnik, hogy művészünk szerint a mindennapi élettől elzárkózó alkotói
magatartás tarthatatlanná vált. Ha azt akarjuk, hogy ne dőljön dugába a
művészet elefántcsonttornya, közös horizontra kell kerülnünk a képek
befogadóival. Ez a belátás érvényesül Dobesch Máté kifinomult képi világában,
hiszen nem elégszik meg a klasszikus hagyományok újrarajzolásával, ezért
használ fel jelenkori motívumokat is. Tudja, hogy a nézőnek fogódzóra van
szüksége, így kísérletező kedve mindig megmarad a figuralitás széles skáláján.
Túllendül a másolás határain, de nem akar többet mutatni, mint ami a meglévő
dolgok alapján elképzelhető. A lehetőségekre való precíz rámutatás teszi tehát
izgalmassá ezt a különleges képi világot, amihez csak gratulálni tudok.
Áfra János
Sesztina Galéria, Debrecen, 2013. július 5.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése